4.oktoobril 2024.a tunnustati Alutaguse valla haridusasutuste õpetajate päeval Alutaguse valla Haridusteo tiitliga meie kooli projekti "Illuka taimekasvatajad"
Illuka Kool (nii kool kui ka lasteaed) on alates jaanuarist 2021 Rohelise Kooli programmi võrgustiku liige ning 2024.a tunnustatud keskkonnamärgisega Roheline lipp. 2023/2024 õa osalesime läbi õppeaasta KIK-i poolt toetatud projektis "Illuka taimekasvatajad".
Illuka Kooli õpilased omandasid teadmisi kliimamuutuste mõjust taimekasvatusele ning õppisid mõistlikult kasutama loodusressursse ning säästva ja jätkusuutliku tarbimise põhimõtteid ning omandasid oskuseid rohetehnoloogiliste lahenduste kasutamiseks taimekasvatuses.
Koolile soetati nutikasvuhoone, päikeseenergia toidukuivati ja vihmavee kogumissüsteemid. Kõik need vahendid võimaldavad mitmekesist loodus- ja tehnoloogiaainete aktiivõpet.
Õpilased said näha enda poolt külvatud seemnete idanemist ja võrsumist, katsetasid maitsetaimede kasvatamist, proovisid järele, kuidas need maitsevad. Nutikasvuhoones kasvatatud maitseroheline osutus koolilõuna salatites väga populaarseks ning õpilased sõid seda hea meelega.
Päikeseenergia toidukuivati töötab päikeseenergial, et vähendada kuivatamise keskkonnajalajälge ning kulusid. 2023/2024 õppeaasta viimastel koolipäevadel katsetati köögiviljade ja maitsetaimede kuivatamist. Alanud õppeaastal oleme põnevil, et rohetehnoloogiat veelgi enam õppetöös kasutada. Käesoleval sügisel kuivavad päikeseenergia toidukuivatis õpilaste korjatud piparmündilehed.
Lisaks külvasid ja kasvatasid õpilased ja lasteaialapsed taimi kevadiseks rohelaadaks pottidesse. 15.mail toimunud rohelaadaks valmistudes meisterdasid lapsed müügi- ja hinnasildid, õppisid laadaks selgeks erinevad etteasted, küpsetasid kohviku tarbeks, pidasid laadakohvikut ja müüsid enda kasvatatud taimi.
Tegevused:
9.10.2023 5.-6.kl õpilaste õppekäik Tartu Ülikooli botaanikaeda ja Jõgeva Maaelu Teadmuskeskusesse.
Botaanikaaias tutvuti puude ja taimedega, mida saab kasutada toidu ja joogi valmistamisel ja millega saab toitu maitsestada. Jõgevale Maaelu Avastuskeskuses said õpilased teada, et seal tehakse katseid ja aretatakse uusi taimesorte, mis meie põldudel hästi kasvavad.
20.03.2024 7.-8.klassi õpilaste õppekäik Tervishoiumuuseumi.
Õppeprogrammis „Toidu tulevik“ arutleti toidu tuleviku üle. Erinevaid aktiivõppemeetodeid kasutades omandasid õpilased teadmisi peamistest ohtudest keskkonnale ning inimestele, aga ka võimalikest lahendustest, mille kallal teadlased täna töötavad.
21.12.2023 paigaldati kooli KIK projekti toel nutikasvuhoone.
Jaanuaris 2024 külvati esimesed seemned, et kasvatada lasteaia- ja koolilaste lõunatoiduks salatit kohapeal. Õpilased said juba mõne päeva pärast näha enda poolt külvatud seemnete idanemist ja võrsumist, katsetada erinevate maitsetaimede kasvatamist, järele proovida, kuidas need maitsevad ning tunda eduelamust.
Veebruar – mai 2024 Rohelaadaks taimede külvamine, istutamine, hoolitsemine
Veebruaris algasid ettevalmistused 15.mail planeeritud rohelaadaks. Tehti ettevalmistusi ja külvati seemneid, et kasvatada ette tomateid, paprikaid jms. Taimepotte said täis nii lasteaia kui koolimaja aknalauad.
15.05.2024 Rohelaat
15.mail toimunud Rohelaat oli menukas ja päikesepaisteline. Ilmataat oli meiega helde ja tõeline laadamelu liitis kooli- ja lasteaiapere esinejateks, müüjateks, ostjateks ja niisama uudistajateks. Müügiks oli nii taimi, küpsetisi, omavalmistatud ehteid. Töötasid õpilaste pop-up kohvikud, sai sõita poniga, sai õnne proovida laadaloteriis, pidada piknikku ning nautida lastaialaste ja õpilaste kontserti. Laadal osales müüja, esineja või ostjana üle 200 inimese.
10.06.2024 Projektipäev „Tervislik toit ja selle kasvatamine“
Õpilased osalesid erinevates põnevates töötubades: laua katmine, võrsete kasvatamine, kompostimine, köögilaulud, juurviljade pimemaitsmine, toidupüramiidi meisterdamine, salvrätikute voltimine, köögikivid, healthy food, smuutide valmistamine, päikeseenergial töötava toidukuivati kasutamine ning jätkusuutlik toitumine. Pärast toidu sisse vaatamist, maitsmist või ise käed külge panemist sai tervislik toit hoopis teise tähenduse.
Projekti mõju:
Õpilased viisid nutikasvuhoone abil läbi uurimuslikku õpet: (taimede kasvu- ja kuivatamistingimuste uurimine, seemnete idanemiseks vajalikud tingimused, võrdluskatsed energiakulu, kuivatamise kiirus).
Lapsed said teadlikumaks taimede rollist toidulaual, millised taimed on söödavad, oskavad seostada taimseid saadusi tervisliku toitumisega
Vähenes kooli ökoloogiline jalajälg, lapsed omandasid teadmisi ja oskusi endale ise toidu kasvatamiseks, omandasid jätkusuutliku toidu tarbimise põhimõtteid (teadlik, kaalutletud ja mitmekesine tarbimine, mis võtab arvesse toidutootmise efektiivsust, toidu transportimiseks kuluvate toidukilomeetrite pikkust ja toidukadude hulka) ning kasutavad ringmajanduse põhimõtteid toidu kasvatamisel (kompostimine).
Õpilased omandasid teadmisi ja oskavad kasutada rohetehnoloogiat taimekasvatuses - nutikasvuhoone, vihmaveekogumine, päikeseenergia toidukuivati.
Lapsed õppisid endale ise toitu kasvatama, teavad jätkusuutliku toidu tarbimise põhimõtteid (teadlik, kaalutletud ja mitmekesine tarbimine, mis võtab arvesse toidutootmise efektiivsust, toidu transportimiseks kuluvate toidukilomeetrite pikkust ja toidukadude hulka) ning kasutavad ringmajanduse põhimõtteid toidu kasvatamisel (kompostimine).
Õpilased jagasid oma teadmisi tervislikust toidust ja taimede kasvatamisest projektipäeval "Tervislik toit ja selle kasvatamine" 10.06.2024
Nutikasvuhoones kasvatatud taimevõrsed kasutamine toidu kõrvale antavates salatites, tegid koolilõuna tervislikumaks.
Lapsed omandasid baasoskused taimede eest hoolitsemiseks ja nende kasvatamiseks ka kodustes tingimustes.
Lapsed said kogemuse laada korraldamisest ning said teada, et nii suure sündmuse korraldamine eeldab väga head planeerimist, meeskonnatööd ja usaldust.
Näited:
Matemaatikatundides said õpilased nutikasvuhoone süsteemi andurite kogutud andmeid kasutada kasvutempo analüüsimiseks ja graafikute koostamiseks.
Ühiskonnaõpetuse ja geograafia tundides said õpilased uurida põllumajanduse mõjust erinevatele kultuuridele ja majandustele.
Tulevikus on kavas nutikasvuhoonet kasutada ka ärinduslikul eesmärgil võrsete müük – minifirmad.
Innovatsioon:
Projekti läbivaks teemaks on rohetehnoloogiate kasutamine taimekasvatuses
Nutikasvuhoone UrbanFarm OÜ poolt loodud nutikasvuhoone võimaldab mitmekesist loodus- ja tehnoloogiaainete aktiivõpet. Kasvuhoone võimaldab kontrollitud keskkonnas kasvatada aastaringeselt toitu ning mitmekesistab meie toidulauda
Päikeseenergial põhinev toidukuivati on mõeldud kasutamiseks välistes tingimustes päikselises asukohas. Kuivati ehk dehüdraator töötab päikeseenergia abil õhkkuivatuse meetodil. Kuna aparaat saabus meile alles juunis , siis jõudsime seda kasutada paaril korral ja kuivatasime selles kaalika, peedi ja lehtkapsa krõpse. Lastele meeldisid nad väga.
Lasteaial on kasvuhoone, millele sai hangitud vihmavee kogumissüsteem, et vähendada veetarbimise kulu puurkaevust ning kasutada ära looduslik vesi.
Partnerid:
- OÜ Plantos - varustas meid seemnetega
- Urban Farm - paigaldas kasvuhoone ja viis läbi koolituse nii õpilastele kui õpetajatele
- Tervishoiumuuseum - Õppeprogramm „Toidu tulevik“
- TÜ botaanikaaed ja Maaelu Teadmuskeskus – 5.-9.kl õppekäik
- KIK - projekti rahastaja, seemned taimekasvatuseks.
- Alutaguse vallavalitsus – (eelarves omaosalus)
- Siimumäe talu tõi laadale poni, millega said lapsed sõita. Lisaks tõi Siimumäe talu müüki hobusesõnnikut.
- Kurtna Noortekeskus müüs pehmet jäätist ja viis läbi töötubasid.
- Lapsevanem Elle Vodja tõi laadale müüki tervislikke hoidiseid ja siirupeid.
- Lasteaia õpetajad ja lasteaia lapsed kasvatasid taimi, õppisid selgeks laulud ja esitasid näidendi, küpsetasid kohviku tarbeks.
- Õpilased kasvatasid taimi, õppisid selgeks laada etteasted, viisid läbi laadaloterii, meisterdasid müügiartikleid, küpsetasid kohviku tarbeks, meisterdasid laadasildid, müügi- ja hinnasildid, panid üles laadaplatsi ja müüsid enda valmistatud kaupa.
- Kõik õpetajad - tegevuste läbiviijad, juhendajad mentorid.